Waarom je vaker zeewier zou moeten eten.

Al het leven op aarde is uit de zee ontstaan dus ook wij, de mens. De mineraalsamenstelling van zeewater is hetzelfde als de mineraalsamenstelling van ons bloedplasma, wij zijn dus als mens met de zee verbonden.

De zee die vol zit met zeewier en schaal -en schelpdieren, bood ons vroeger veel voedsel. Gedurende onze evolutie aten we dan ook grote hoeveelheden voedsel uit de zee met essentiële bouwstenen voor de ontwikkeling van onze hersenen. Helaas zijn we dit voedsel vergeten terwijl het nou juist zo goed aansluit op ons genetisch materiaal.

Wat maakt zeewier nou zo gezond?

Zeewier is rijk aan vitamine B, eiwitten en omega 3 vetzuren. Deze vetzuren zijn nodig om een ontstekingsreactie in het lichaam op tijd te beëindigen, ze hebben een ontstekingsremmend effect. Naast vetzuren zit er ook vitamine K in zeewier.

Zeewier is perfect voor je schildklier, het bevat namelijk diodotyrosine, dit is een voorloper van het schildklierhormoon. Daarnaast bevat het mineralen die nodig zijn voor de productie van schildklierhormonen maaar, het bevat ook jodium! Een mineraal waar men, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie, ongeveer 40% tekort aan heeft. In Nederland ligt dit percentage lager omdat er jodium is toegevoegd aan bakkerszout, maar lang niet elk brood is met dit zout gebakken. 

Waarom is jodium zo belangrijk?

Jodium is de bouwstof voor het schildklierhormoon. Ook is het nodig voor de productie van maagzuur, traanvocht en speeksel. Het is tevens goed voor je immuunsysteem en heeft een antiseptische werking wat bacteriën, virussen en schimmels doodt. Goed voor je weerstand dus. 

 Zeewier nog nooit gegeten? Probeer onze VEGAN POKÉ MEETS SUSHI eens!